Käyttöohjeita / UKK

HID-valot

Valaisimelle (sen komponenteille sekä kokoonpanolle) myönnetään 12kk takuu, ostopäivästä alkaen. Takuu kattaa valaisimen oikeanlaisen käytön aikana tapahtuneet viat. Takuu ei kata käyttäjän virheitä. Käyttäjän virheeksi lasketaan muunmuassa kovakourainen käsittely, jossa polttimo vaurioituu kovan iskun seurauksena, tai lampun päällä pito pinnalla yli 30s. Polttimo kuumenee paljon (yli 200 celsiusastetta), joten pinnalla käyttö saattaa vaurioittaa tiivistävät o-renkaat. Jos näin tapahtuu, lamppu on toimitettava huoltoon mahdollisia korjauksia ja koeponnistusta varten ennenkuin sillä sukelletaan uudelleen.

Lampun kanisterissa on kuljetustoiminto, joka ehkäisee tahattoman pinnalla kytkemisen. Avaamalla kannen ja kääntämällä sen 180 astetta (niin että toinen banaaniliitin menee tyhjään koloon) ja laittamalla kiinni, lamppu ei mene päälle vaikka kytkin kytkeytyisi vahingossa. Tätä toimintoa pitäisikin käyttää aina kun lampulla ei sukelleta. Koska kannessa on banaaniliittimet, niin varovaisuutta pitää noudattaa avattaessa. Kantta ei avattaessa missään nimessä saa kiertää, jolloin liittimet saattaisivat vahingoittua.

Akku ladataan toimitetulla laturilla. Latausta varten kanisterin kansi avataan ja erillinen (mukana toimitettu) latauspistoke asetetaan paikalleen ja laturi kytketään sähköverkkoon. Ledin värin vaihtuessa vihreäksi, akku on ladattu täyteen. Akkuja on kahta tyyppia nimh ja li-ion. Nikkelimetallihydridi (nimh) laturissa on kaksi latausvirtaa, jos on kiire, niin voi käyttää 1,8 ampeerin latausvirtaa, muutoin 0,9 ampeerin virtaa. Nimh akulle on tyypillistä jonkinasteinen itsepurkautuminen säilytyksessä, eli jos on tiedossa pidempiä sukelluksia, niin akku kannattaa ladata ennen sukellusta täyteen. Nimh akku kannattaa myös säilyttää täyteen ladattuna. Litium akku ei ole niin tarkka latauksen suhteen ja säilyttää varauksenkin paremmin.

HUOM!!! Litium akkua ei saa jättää latautumaan itsekseen (esim varastoon/autotalliin), vaan latausta pitää valvoa. Akussa on luonnollisesti asennettuna suojapiiri joka ehkäisee vahinkotilanteet (ylilataus, oikosulku, syväpurku), mutta silti latausta on syytä valvoa. Akku on koteloitu, jonka tarkoituksena on minimoida vahingot jos valopää katastrofaalisesti tuhoutuu, johto repeytyy, tai kytkimen kumisuojus vaurioituu sukelluksen aikana. Jos akku jostain syystä täytyy irroittaa, välikannen voi avata löysäämällä kuusiokolo rajoitinruuveja, kiertämällä pultin kiinni koloon ja nostamalla/kiertämällä varovasti. Johdotus on kannessa kiinni, joten nostossa/kierrossa pitää olla varovainen.

Ei muuta kuin hyviä sukelluksia!!!

Lataa tulostettava ohje tästä.

LED-valot

Valaisimelle (sen komponenteille sekä kokoonpanolle) myönnetään 12kk takuu, ostopäivästä alkaen. Takuu kattaa valaisimen oikeanlaisen käytön aikana tapahtuneet viat. Takuu ei kata käyttäjän virheitä. Käyttäjän virheeksi lasketaan mm. liian kovakourainen käsittely tai pinnalla päällä pitäminen liian pitkään. Pinnalla päällä pitämisen suositellut rajat ovat 15w led: 5 min, 40w led: 2 min. Tahattoman päällekytkennän estämiseksi valaisin tulisi säilyttää kuljetustilassa, silloin kun ei ole tarkoitus sukeltaa. Kuljetustilaan asettaminen suoritetaan avaamalla kanisterin kansi ja kääntämällä se 180 astetta, niin että toinen tai molemmat banaaniliittimet menevät tyhjään koloon.

Akku ladataan toimitetulla laturilla. Latausta varten kanisterin kansi avataan ja erillinen (mukana toimitettu) latauspistoke asetetaan paikalleen ja laturi kytketään sähköverkkoon. Ledin värin vaihtuessa vihreäksi, akku on ladattu täyteen.

HUOM!!! Litium akkua ei saa jättää latautumaan itsekseen (esim varastoon/autotalliin), vaan latausta pitää valvoa. Akussa on luonnollisesti asennettuna suojapiiri joka ehkäisee vahinkotilanteet (ylilataus, oikosulku, syväpurku), mutta silti latausta on syytä valvoa. Akku on koteloitu, jonka tarkoituksena on minimoida vahingot jos valopää katastrofaalisesti tuhoutuu, johto repeytyy, tai kytkimen kumisuojus vaurioituu sukelluksen aikana. Jos akku jostain syystä täytyy irroittaa, välikannen voi avata löysäämällä kuusiokolo rajoitinruuveja, kiertämällä pultin kiinni koloon ja nostamalla/kiertämällä varovasti. Johdotus on kannessa kiinni, joten nostossa/kierrossa pitää olla varovainen. 15w ledissä on kaksi tyhjää koloa, joista voi pihdeillä varovasti nostaa kannen tarvittaessa ylös.

Ei muuta kuin hyviä sukelluksia!!!

Lataa tulostettava ohje tästä.

Akut

Kaikissa tuotteissamme käytetään nykyään litium pohjaisia akkuja. Litium akut ovat latauksen suhteen huolettomia, eli voit ladata niitä milloin haluat eikä niissä ole itsepurkautumisilmiötä juurikaan. Kuukauden tai pidemmän ajan säilytyksessä li-ion akku toki itsepurkautuu jonkin verran (lipo ei sitäkään vähää). Muisti-ilmiötä ei litium akuissa ole, joten niille ei ole tarvetta tehdä tyhjennystä ennen latausta, vaan voit vaikka joka dyykin jälkeen “topata” akun täyteen. Toki paloaika testi kannattaa aina silloin tällöin tehdä, jolloin voi varmistaa onko kapasiteetti muuttunut.

Nykyään kaikki uudet valaisimet toimitetaan teholatureilla (3A) jotka toimivat ainoastaan yhdellä jännitteellä. Indikaattori muuttuu vihreäksi kun akku on täynnä, punainen tarkoittaa latausta. Aikaisemmin meillä oli käytössä myös “Smart Chargereita”, joilla sai ladattua 1-4 cellin akkuja (eli 3,7-14,8V). Nämä tekevät alussa “haistelun” jolloin väri vaihtelee punaisesta vihreäksi ja pienen tauon jälkeen vaihtuu punaiseksi, mikäli lataustarvetta on. Varauksen tullessa täyteen, ledit muuttuvat vihreäksi. Nuo indikaattoriledit eivät valitettavasti ole idioottivarmoja, joten yleismittari on hyvä kaveri, halpakin kelpaa! Litium-akkujen nimellisjännite ilmoitetaan puolen varauksen jännitteenä, eli 7,4V akku (15w LED) täytenä on noin 8,4V; 11,1V akku (HID) täytenä noin 12,5V ja 18,5V akku (40W led) täytenä noin 21V.

Jos akkua on tarkoitus varastoida pidempiä aikoja, niin suositus on varastoida se mahdollisimman lähellä nimellisjännitettä (puolen varauksen jännite).

HUOM!!! Litium akkua ei saa jättää latautumaan itsekseen (esim varastoon/autotalliin), vaan latausta pitää valvoa. Akussa on luonnollisesti asennettuna suojapiiri joka ehkäisee vahinkotilanteet (ylilataus, oikosulku, syväpurku), mutta silti latausta on syytä valvoa. Akku on koteloitu, jonka tarkoituksena on minimoida vahingot jos valopää katastrofaalisesti tuhoutuu, johto repeytyy, tai kytkimen kumisuojus vaurioituu sukelluksen aikana. Jos akku jostain syystä täytyy irroittaa, välikannen voi avata löysäämällä kuusiokolo rajoitinruuveja, kiertämällä pultin kiinni koloon ja nostamalla/kiertämällä varovasti. Johdotus on kannessa kiinni, joten nostossa/kierrossa pitää olla varovainen.